MOOC (özet)

MOOC(Kitlesel Açık Çevrimiçi Ders) ÖZET

  •   MOOC, sınırsız kullanıcıya internet üzerinden ücretsiz erişime izin veren çevirimiçi derslerden oluşmaktadır.
  • MOOC dersleri; videolar, problemler, anketler ve görsellerin yanı sıra, öğrencilerin ve öğretim üyelerinin kendi aralarında etkileşim sağlamalarına yarayan kullanıcı forumlarını da içermektedir.
  • MOOC’lar kitlesel büyüklükteki öğrenciye fırsat eşitliği sağlayan, demokratik bir öğrenme biçimi olduğunu söylemek mümkün.
  • MOOC sağlayıcıları, öğrenenlerin bireysel ve mesleki gelişimlerini hayat boyu sürdürebilmelerine imkan taşımaktadır. Çok geniş bir yelpazede eğitimler sunuluyor.
  •  MOOC kavramı ilk defa George Siemens ve Stephan Downes tarafından 2008 yılından itibaren kullanılmaya başlanmıştır.
  • MOOC uygulamalarına ulusal hükümetler, telekomünikasyon şirketleri ve vakıflar tarafından destek verilmektedir.
  • MOOC’larda özellikle dikkat edilmesi gereken iki konudan bahsetmek mümkündür. Bunlardan ilki tasarım ikincisi de androgoji/ pedagojidir.
  • MOOC’lar kimler tarafından ve nasıl kullanılır: Dünyanın neresinde olursa olsun, öğrenci olan veya olmayan herkese açık olan, köklü üniversitelerde, birçok farklı uzmanlık alanında, farklı bilgi ve deneyim seviyelerinde öğrenci ve profesyonellere yönelik tasarlanmış MOOC’lardan faydalanmak mümkündür. MOOC’lara genellikle internet adresi üzerinden ad-soyad, e-posta adresi gibi bilgilerle kayıt olarak dersleri takip edebilme imkânı bulunmaktadır. 
  • MOOC tanımında barındırdığı 4 temel ilke üzerine inşa edilmiştir.(kitlesel açık çevrimiçi ders) MOOC’lar kolay ve ekonomik olması sebebiyle kısa zamanda kullanımı yaygınlaşmıştır. İlk olarak Harvard, Berkeley, Boston, üniversiteleri tarafından desteklenmeye başlanmıştır.
  •  İlk çevrimiçi ders Kanada da Manitoba üniversitesinde verilmiştir. Kredili olarak 24 öğrenciye açılan bu ders, daha sonra açık çevrimiçi kurs şeklinde dönüştürülünce 2200 öğrenci daha ücretsiz bir şekilde derse katılmıştır.
  •  MOOC’ların yılı 2012 yılıdır. Birçok MOOC platformu bu yıldan sonra kurulmuştur.  Udacity kar amacı gütmek için 2012 yılında, yine aynı yıl gelir elde etmek için Coursera kurulmuştur. Daha sonra kar amacı gütmeyen EdX, MIT VE Harvard tarafından 2013 yılında kurulmuştur. Diğer MOOC platformları Khan Academy, Futurelearn, Openstudy, Codeacademy, Openlearning, Udemy, Alison.
  • Türkiye’de MOOC uygulamaları:
E-Üniversite  http://www.e-universite.com.tr/ adresi üzerinden faaliyete girmiştir. E-üniversite, tüm dünyada geçerli, uluslararası akreditasyona sahip olan ve lisans, yüksek lisans ve doktora diplomaları veren bir MOOC platformudur. Tüm dünyada tanınan üniversitelerin akademisyenlerinden ücretsiz e-dersleri takip etmek ve e-sertifika programlarına katılma imkanı bulunmaktadır.
Anadolu MOOCs: Anadolu Üniversitesi, ‘yaşamboyu öğrenme odaklı dünya üniversitesi olma’ vizyonuna ulaşmak amacıyla Anadolu MOOCs adı altında mooc.anadolu.edu.tr/ adresi üzerinden isteyen herkesin alabileceği MOOC’lar sunmaktadır. OpenEdX platformu kullanılıyor.
AtademiX: Atatürk Üniversitesi bünyesindeki Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi'nin yürütmüş olduğu ve dünyada hızlı bir şekilde yaygınlaşan MOOC hareketinin Türkiye'deki ilk kurumsal uygulaması olan AtademiX, Avrupa MOOC listesinde yerini almıştır.(http://atademix.atauni.edu.tr/).
Akadema: Anadolu üniversitesinin henüz proje halinde olan MOOC sağlayıcısı tasarısıdır.
  •  MOOC’ların mobil ortamlarda kullanılabilirliği ile ilgili bulgular: Coursera ve Udemy birbirine yakın, Udecity daha düşüktür.
  • Türkiye’de MOOC sistemi yabancı dil eksikliği, öz disiplin probleminden gelen düşük katılım oranı ve ders çalışa eksikliği, derse odaklanamama, planlama ve araştırma yapamama durumlarından dolayı düşük seviyede çalışan sistemdir.
  • MOOC’ların 2 farklı türü vardır. Ve bu türlerin birlikteliğinden doğan melez bir türü bulunmaktadır.
1)      Connectivist MOOC (cMOOC):  yaratıcılığı, özerkliği ve sosyal bağlantıları ön plana çıkarıp bağlantıcı yaklaşımı benimser.
2)      Extension MOOC (xMOOC): video sunumları, kısa sınavlar gibi araçları kullanarak içeriği sunmakta ve geleneksel öğrenme yaklaşımlarını tercih etmektedirler.
3)      Hybrid MOOC: karma öğrenme yaklaşımını benimseyen ve daha geniş bir öğrenen kitlesini hedefleyen melez kitlesel açık çevrimiçi dersler olarak tanımlanmaktadır.

  •  MOOC’larda çeşitli alanlarda fazla sayıda ders yer alıyor.
  •  EdSurge tarafından yapılan araştırmalara göre 2015 yılı sonu itibari ile MOOC kullanıcılarının sayısı 35 milyon kişiye ulaşmıştır
  •  MOOC’lar ile ilgili görüş ayrılıkları yaşanmıştır. Kimi MOOC’ları okul, kolej ve üniversitelerin yerini alacağını savunurken kimi de MOOC’ların bir eğitim balonu olduğunu daha sonra söneceğini savunmuştur.
  • MOOC’ların kullanılabilirlik açısından %60’ını erkekler, %40’ını kadınlar oluşturmaktadır. Sektör olarak en yoğun sektör %40 olarak akademik sektör oluşturmuştur. Eğitim düzeyi açısından lisans düzeyindekiler %51 oranı ile en üst seviyededirler.
  • MOOC platformlarında en çok bilgisayar bilimleri ve programlama kursları ile iş dünyası kursları ilgi çekiyor.
  • MOOC platformlarında talep edilen diller öncelikler İngilizce olmakla beraber, İspanyolca ve Fransızca derslere olan ilgi büyüktür. Toplam 16 farklı dilde kurslar mevcuttur.
  • MOOC ortamlarında bulunan sertifika çeşitleri:

·         İş bitirme belgesi
·         Başarı belgesi
·         Onur kod belgesi
·         Onaylanmış belgesi
·         Başarı bildirisi
·         Katılım bildirisi
·         Ustalık belgesi

  • Öğrencinin sertifikayı alabilmesi için kursu başarıyla tamamlamış olması ve sisteme kendi kimliğini kanıtlayabilir olması gereklidir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KODU GAME LAB

PAWTOON

SCRATCH